Saya Mahu Makan Banyak!!! Korban Lembu di Guinea Murah

Korban Lembu di Guinea

Saya Mahu Makan Banyak!

Saya Mahu Makan Banyak!

Alhamdulillah, tertunai sudah korban lembu di Guinea.

Menyambut Hari Raya Aidiladha di Guinea untuk kali ke-2, dan tahun ini berkesempatan untuk mengambil bahagian korban seekor lembu.

Baca: Menyambut Hari Raya Aidiladha di Guinea Tahun Sebelumnya

Anggaran harga sekitar USD400 – USD700 seekor tengok pada saiz. Kambing dalam sekitar USD100 hingga USD200. Murahkan.

Berkongsi bahagian untuk korban dengan 2 pegawai di sini.

Kos untuk bawa lembu dari tempat penyembelihan lain.

Kos makan rumput lain.

Tapi masih lagi murah walaupun ada kos-kos lain yang akan dikira.

Memandangkan masih lagi dalam keadaan berjaga-jaga akibat penularan COVID-19, hanya wakilkan Mr. Ery dan seorang pegawai sahaja.

korban lembu di guinea murah

Aku dan anak-anak duduk rumah. Lagipun, blok depan pun ada penyembelihan 2 ekor lembu dan 1 ekor kambing. Boleh nampak dari tingkat atas.

Kuatnya orang kat sini, hanya 2 orang sahaja dah boleh terbaringkan lembu.

Tapi aku punya, sampai 4 orang diperlukan. Boleh bayangkanlah besar mana lembu kat sini…Tengok tanduk pun dah gerun.

Lembu-lembu di sini ada dua jenis satu tempatan dan satu lagi dari Mali. Bezanya adalah saiz lembu itu sendiri.

Diaorang sembelih hanya pakai pisau dapur jer…fuhh, mahunya pisau sangat tajam.

Dari penyembelihan lembu, banyak daging dapat dan diagih-agihkan kepada rakan-rakan sekerja dan mereka yang kurang bermampuan.

Sedutan video suasana raya Aidiladha di Guinea ni..Tengok-tengok juga, SUBSCRIBE tu jangan lupa yer. Hehehe.

Terasa macam annoying pula tengok video sendiri. Maaf yer, jika ada sebarang kekurangan video di atas. Masih bertatih untuk bervlog.

Malamya, jamu shellout di rumah bos.

shellout guinea

Mengancam.

Makanan laut mudah nak dapat..

Tidur kekenyangan…Alhamdulillah.

Tagged : /

Sambut Raya Aidiladha 2019 Lain Dari Sebelumnya

Sambut Raya Aidiladha di Conakry.

First raya yang jauh di perantauan.

Dulu antara KL-Kelantan jer.. sekarang terus antara benua.

Tak dapat merasa daging korban tahun ini.

Sambut Raya Aidiladha

Raya kat sini pun sama…ada solat raya dan korban.

Pagi raya hanya breakfast roti canai segera produk dari Malaysia. Beli di pasaraya kat sini.

5 keping satu bungkus..jadilah buat alas perut sekeping seorang. Hehehe.

Tak masak apa, aku punya bekalan dalam kontena pun tak sampai-sampai lagi.

Bawa stok untuk 2 bulan pun dah lama habis.

Pagi raya, Mr Ery dan Aqeel pergi solat raya.

Besar juga masjidnya.

Aqeel jadi tumpuan gara-gara pakai baju melayu lengkap bersampin.

Baru pakai dengan kopiah, belum bersongkok mahupun bertengkolok.

conakry news

Diaorang ni first time kot tengok pakaian Baju Melayu..

Pastu ada pula yang tanya  “from Philippines?”

“No, from Malaysia (I’m Malaysian okey)”

Ada rupa orang Philippines ke dua beranak ni?

mosque conakry

Hahahaha… orang Philippines…kesian… Malaysia lah.

Selepas solat, KC ditemubual..Tak sure siaran apa…TV African kot.

interview Conakry news

Balik rumah, aku tanya Mr Ery takbir raya camana kat sini?

Tak mendayu macam di Malaysia.

Tapi..raya tetap raya.

Raya di Rumah KC

Inilah orang Malaysia yang ada di Conakry.

Berayalah kami semua di rumah KC.

Diraikan seperti 1 keluarga.

Walaupun beberapa kerat..meriah tetap ada.

Alhamdulillah…dan terima kasih tuan rumah menjamu nasi lemak dan laksa johor.

Pasal korban kat sini, harga sangatlah murah.

Seekor lembu, tiada kiraan ikut bahagian sepertimana 7 bahagian.

Terus  kiraan seekor…. 1 ekor lembu harga lebih kurang dalam 400USD.

Harga seekor kambing, aku tak pasti pula.. mesti lagi murah.

InshaALLAH, ada rezeki tahun depan korban di sini.

Rindu masakan mama (-_-)

Tagged :