Aidilfitri Tema Pink Peach Masih Sasau Tak Cukup Tidur

Salam Aidilfitri

Masih mood raya kan. Inilah raya kami tahun ini. Aku masih sasau sebab tak cukup tidur. Memang mengantuk giler. Adik-adik memang rumahnya kat Kelantan, nak tunggu berkumpul sama, sempatlah aku pergi beraya dengan keluarga mertua dulu pagi tu. Selepas sembahyang raya, terus bergerak ke Machang untuk beraya dengan mertua. My mom pun tak sihat masa pagi raya, bangun pun nak rebah sebab tak cukup tidur.

 

Kebiasaannya raya, my mom akan buat nasi dagang. Tapi tahun ni, my mom tempah nasi arab. Tak sempat nak masak laa, dah malam raya masih lagi kat booth berniaga.

 

Raya Di Kelantan01

 

Salam Kemaafan

Orang pertama yang bermaafan dengan my mom semestilah anak sulungnya. Baju raya yang aku pakai dan my mom pakai tu dari koleksi yang kitaorang juallah.

 

Raya Di Kelantan02

 

Kakak Azwa dan Ayra punya baju Cik Ngah dia belikan dulu. Lepas tengok warna baju mereka, barulah cari baju sendiri. Nasib baik ada baju yang sama  warna dengan koleksi yang dijual.so, teruslah sambar.

 

Raya Di Kelantan03

 

Bermaafan dari cucu pertama, kedua hingga ke -6. Dah ada 6 cucu.

 

Raya Di Kelantan07

 

Raya Di Kelantan06

 

Raya Di Kelantan05

 

Raya Di Kelantan04

 

Ini my abah. Abah dengan mom dah lama pisah. Sejak dua tahun lepas, bila hari raya, kitaorang panggil abah datang rumah mom nak beraya bersama. Abah memang macam nilah, akan berjuraian air mata bila kumpul ramai-ramai.

Raya Di Kelantan08

 

Alhamdulillah sihat abah. Abah pernah kena serang strok sebelah badan. Kini, abah dah boleh bawa motor pun. Moga abah diberi kesihatan yang baik.

 

Raya Di Kelantan10

 

Tengoklah sasau tak sasau aku pagi raya tu. korang tengok cara aku pakai tudung pun dah boleh agak. kurang asam, tak ada siapa yang tegur pun. boleh my mom cakap ingatkan style along.

 

Raya Di Kelantan12

 

Raya Di Kelantan14

 

Budak kenit Ayra ni pun sama tak tidur. Masa pergi ke Machang, tiga beradik membuta saja dalam kereta. Dah tengahari tu, bersemangatlah sikit.

 

Raya Di Kelantan15

 

Raya Di Kelantan17

 

Raya Di Kelantan16

 

Baju Melayu untuk dua kekasih hati ni beli malam raya. Ingatkan nak sambar masa orang lelong kat booth tu, tapi tak ada saiz. Masuk pasaraya Econjaya, nasib baik ada warna sama.

 

Raya Di Kelantan18

 

Raya Di Kelantan13

 

Keluarga Abah Johari dan Ibunya Habesah. Sorang tak ada sebab jadi tukang gambar.

 

Raya Di Kelantan09

 

Tahun depan entah tema warna apa pula.

 

Tagged : / / / / / / /

Menjadi Mangsa Penipu Online Aku Tekad

Pernah menjadi mangsa penipu online, aku tekad. Melihat senarai nama-nama penipu online di dalam group facebook Senarai Nama Penipu Online (SNPO), memang tidak terbilang rasanya. Pelbagai jenis penipuan yang ada seperti kutu, agen dropship, sewaan rumah, dan sebagainya. Dan aku juga pernah menjadi mangsa penipu online. Sehingga kini, kes masih dalam siasatan pihak penguatkuasa KPDNKK.

Sedikit pengalaman nak dikongsikan. Ramadhan ini, genaplah setahun kes penipuan oleh peniaga online dropship ini. Semasa awal dapat tahu yang aku kena tipu, sungguh tak dapat aku bayangkan. Terduduk. Termenung. Dengan hari raya sudah dekat. Dengan nak bayar balik duit customer. Ya Allah, sangat menyedihkan. Aku wujudkan group whatsapp customer dengan linangan air mata untuk bagitahu aku kena tipu dan kembalikan duit mereka. Ada yang sangat memahami situasi  aku masa itu… dan ada juga yang terus mendesak untuk dapatkan kembali duit. Yea, ada yang cop aku pula yang penipu. Tapi Alhamdulillah dengan bantuan suamiku, dalam masa 2 hari, aku telah kembalikan semua duit-duit mereka.

Sebab terlalu percaya dengan peniaga online ini, aku agak lewat buat report polis kerana dia maklumkan yang dia sendiri kena tipu dengan agen. Aku desak untuk dia bayar balik duit dan dia janji akan return balik secara bulanan sebanyak RM 200. Selepas beberapa hari raya, aku bertanya bila boleh bagi RM 200 itu dan terus dia block.

Report Polis

Aku buat report polis yang dekat dengan pejabat dan malamnya aku dihubungi oleh Sarjan Bahagian Komersil dan diminta datang ke Pejabat Polis Bahagian Komersil. Sekali lagi aku ceritakan apa yang berlaku. Yang aku terima maklum dari Bahagian Komersil hingga hari ini “telah mengenalpasti suspek tetapi masih belum berjaya menangkapnya”. Tindakan apa seterusnya, aku hanya menunggu.

Selain report polis, turut buat report di Tribunal. Aku daftar Tribunal online lepas tu, akan terima panggilan dari Tribunal untuk datang ke kaunter buka fail dengan bayaran RM5. Selepas menjalani setiap proses oleh tribunal dari menghantar surat berdaftar, menunggu masa 14 hari, hari perbicaraan, kemenangan kes, menunggu lagi 14 hari sehinggalah kes ini sekarang dalam siasatan KPDNKK. Gugup masuk bilik perbicaraan seperti aku sendiri yang bersalah sedangkan pesalah langsung tak nampak batang hidung. Kes memang dah menang, tapi pesalah masih seronok makan duit haram. Pesalah sangat kebal agaknya, sampaikan surat saman mahkamah dan ganti rugi tidak dilayan sama sekali.

Tribunal

Duit tersebut memang agak susah nak dapat kembali..Tak apa. Dia kebal dengan manusia, dia kebal dengan undang-undang tapi ingat dia tak akan kebal dengan Allah Yang Maha Esa. Jika sempat dia bertaubat..Alhamdulillah..jika tidak sempat Nauzubillah. Baru-baru ini dapat tahu, bukan aku seorang mangsanya, malah ramai lagi. Ada dalam jumlah yang kecil dan ada yang jumlah lagi besar dari aku. Lebih mengejutkan, ini adalah kerja suami isteri dan ketika kejadian ini, si isteri sedang mengandung anak ketiga.. Bayangkan bagi anak dengan hasil kerja menipu.

Aku nasihatkan pada siapa yang menjadi mangsa penipu online, buatlah report polis. Walaupun kes melibatkan jumlah kecil, lebih baik buat report bahawa kena tipu. Jangan sekali-kali buat report “tersalah bank-in” semata-mata nak dapatkan kembali duit.. Langsung tidak membantu. Nak dapatkan ic dan alamat. Cuba masuk group Senarai Nama Penipu Online (SNPO), InshaAllah akan ada yang membantu.

Tahun lepas aku adalah mangsa penipu online, aku tekad tahun ini aku berniaga online dari jubah sendiri. Kain sendiri aku carikan, jahit aku upah orang. Sokongan korang sangat diperlukan. Alhamdulillah, dah 100 pcs telah siap dan setengah masih ada di kampung.

Aku jual jubah ni, aku lebih kepada COD bagi yang dekat. Yang jauh, terpaksa juga kena pos kan… Tapi tak apa, tak puas hati dengan jubah ini, jaminannya adalah wang akan dikembalikan. Pelbagai pilihan warna.

Tagged : / / / / / /

House Warming

Tahniah untuk cikngah, dah ada rumah sendiri. Tarik nafas panjang tengok harga rumah sekarang. Di Kelantan pun sama mahal harga rumahnya. Ambo jugalah tak ada rumah lagi. Yang beli pun dah tersadai dek pemaju yang bermasalah. Nasiblah cepat pergi report dan batalkan pinjaman. Lagi sakit hati kalau gaji potong, hasilnya tak ada.

House warming 13Tak tahulah harga boleh cecah berapa ratus ribu lagi bila time anak-anak membesar ni. Sekarang pun dah setengah juta, inikan pula pada masa akan datang.

House warming 12Selalu berpesan kat anak-anak kena belajar belajar dan terus belajar.

House warming 9

Alos Abang, kot yea pun nak bergambar dengan adik…janganlah lenyek adik sampai gitu sekali..

House warming 2

Baju cantik dari ciksu..terima kasih ciksu.

House warming 6

Kami sekeluarga memang plan tema pink, tapi tak sangka pula yang hadir ramai ikut tema pink. Ada kenduri begini dapatlah berkumpul kenal sedara mara. Yang baju purple dulu pernah mengasuh aku, aku panggil Kak Ta..sepupu tiri..kira macam tulah. Punya berpuluh tahun tak jumpa.

House warming 7

Dahlah malam sebelumnya ada kejutan anniversary aku, petang esoknya kejutan hari lahir untuk my mom.. birthday mom bulan September. Sebab tak sambut lagi, jadi kita kasi surprise depan kawan-kawan mom. House warming 8

Ramai yang ingat mom baru 40-an. umur mom dah 54 tahun..

Happy Belated Birthday Mom.

House warming 4

Me, Cik Ngah dan Cik Su..Trio Ema.

House warming 5

Asalnya balik kampung cuti 3 hari jea..last-last terlajak hingga 5 hari. Ambil cuti hari isnin, selasa kena masuk kerja dan rabu cuti 1 Muharam. Alang-alang selang sehari cuti, terus sambung cuti.

House warming 10

Dah ada kat kampung, tempat yang jarang pergi pun akan pergi bila diajak.

Tagged : / / /

Baju Patriotik Ambang Merdeka

Merdeka!

Sambutan ambang merdeka sekolah hari ini. Pagi ini kakak azwa bergaya dengan pakaian baju patriotik moden yang dijahit dari kain bendera. Sempat tokma dia jahitkan semalam. hai, menyengihlah dia kat sekolah ni. Kelmarin dengarlah dia nyanyi lagu kemerdekaan.

Baju Patriotik

baju merdeka kakak

“Tanggal 31..Bulan 8…..58”

“57 lah”

“58 lah mama, kan yang ke -58”

“memanglah yang ke-58, tapi tahun tu tetap 57, bukan 58”

Aduh, camana nak menyanyi depan-depan ni kakak azwa dah gini liriknya

Kakak…Kakak..

Tagged : / / / / / / / /

Sepupu Open House

Raya ketiga baru bersemangat nak beraya. Mood pun kembali ceria. Aku malas nak fikir pasal kena tipu. memang dah terkena pun. duit customers pun dah ganti balik. Memang tidak sekali aku halalkan duit yang mereka tipu itu. Terima kasih pada suamiku mr.ery dan keluarga yang banyak support aku.

Open House

Marilah kita beraya dengan hati gembira, baru nak update hari ini dah raya ke berapa? Beraya di rumah k.long (sepupu) dekat Pasir Puteh juga.

openhouse artis15

Aku dan angah pergi satu kereta. Adik perempuan bongsu dengan mom pergi kemudian tapi ‘anak butir’ angah (anak adik perempuan bongsu) ikut sekali. Anak butir angah yang pakai baju gaun warna hitam tu namanya Balkis. Bekeng-bekeng cikngah dio, anak sedara semua nak ikut cikngah. Kalau kena tinggal dengan cikngah, selok nangis si Balkis ni.

 

openhouse artis10

Raya ketiga dah tak ayu dengan baju kurung. Terus pakai seluar senang nak langkah panjang. Masa ni kakak azwa tengah merajuk. Merajuk pasal apa dah tak ingat. Pandang kamera pun tak nak… si Ayra tak pandang kamera bukan merajuk yea.

emarieys.com | openhouse cousin

Keciknya dunia ni, kakak Azwa jumpa kawan satu kelas kat rumah sepupu ni. Terus hilang merajuk dia. Sepupu punya suami buat open house sekali dengan reunion sekolah.

 

openhouse artis08

Beraya rumah k.long buat macam rumah sendiri pula. Dulu-dulu kat sinilah kami tiga beradik tumpang tidur. Ada kisah sedih di sebaliknya. Tapi biarlah ia jadi kenangan kami tiga beradik ni.tetiba teringat.

 

openhouse artis04

openhouse artis02

Mr. ery pun sempoi juga baju raya dia. t-shirt yang dipakai hari-hari dengan pelikat pants dari Pelikat Mama. Aku tempahkan sekali untuk Aqeel warna dan pattern yang sama. Boleh tempah ikut ukuran yang kita mahukan.

openhouse artis05

Kami tiga beradik yang pantang nak bergambar. tapi ada pula yang menyengih si Balkis ni menyelit sekali.

 Mom yang muda jelita sokmo.tak gitu?

openhouse artis16

Lena si Ayra tidur lepas dah membuang.. orang bising sekeliling pun tak sedar-sedar. penat beraya.

 

openhouse artis12

Mana satu mak mana satu anak ni? Hahahaha kami selalu perli si adik bongsu aku ni..badan dah dipam-pam berisinya. Itulah kerja banyak tidur dan makan sangat.

openhouse artis07

 Raya belum habiskan…banyak lagi jemputan open house menyusul.

 

Tagged : / / / / /

Family Day Raya

Suasana hari raya di Kelantan. Raya kedua beraya di Bachok. Rumah mokwe (nenek mr.ery). Satu-satunya nenek yang ada. Dah ada piut pun. Raya tahun ini orang sarawak pun ada balik. Raya kedua diadakan hari berkumpul bagi keluarga mokwe (Wan Jah). Ini baru sebilangan ahli keluarga, ada yang tak balik beraya sebab kerja.

family day raya12

Spot Me?

family day raya07

Riuh dengan anak menantu cucu cicit sedara sepupu ipar semua dari sembilan anak mokwe. Malah ada yang tak kenal pun yang kita ni bersaudara. Kalau buat kenduri kahwin setakat panggil ahli keluarga pun konpem penuh satu dewan.

family day raya15

Sukaneka Hari Keluarga

Inilah mokwe. Aku pun tak tahu Ayra Sufia ni cicit yang ke berapa. Alhamdulillah mokwe sihat sangat. Nak buat majlis hari keluarga ni punya bersemangatnya dia. Boleh buat ketupat palas berkilo, belah kayu api bagai semata-mata anak cucu cicit nak balik.

family day raya11

Daftar nama, alamat dan no telefon. Update ahli keluarga yang mana bertambah.

family day raya05

family day raya08

Sambil beraya berkumpul, kita keluarkan peluh dengan sukaneka. Anak-anak yang paling seronoknya.

family day raya02

Acara untuk orang tua paling ditunggu. Lambung kasih. Pecah belon, tak ada kasihlah jawabnya. Ada yang berbaju raya bermain. nasiblah siapa yang basah.

family day raya10

family day raya14

family day raya13

Acara makan-makan memang tak pernah dilupa. sebelum mula majlis, perut semua dah berisi nasi dengan lauk pauk dari tukang masak terbaik punya. Berselera makan sampai bertambah-tambah.

family day raya09

Inilah tukang masak specialnya, panggil mokteh. atas usaha masak memasak beliau dapat cenderahati. bungkusannya macam dapur gas. sesuailah sangatkan.

family day

Set kito jange pecoh

family day raya03

Next year, kita buat di Tok Bali pula yer..InshaALLAH.

Tagged : / / / / /