permainan puzzle

Suka Ayra Main Puzzle, Dia lagi Laju Susun Satu Persatu

Main puzzle. Aktiviti setiap hari di perantauan..

Haii, nasiblah terbawa juga permainan puzzle kat sini..kalau tidak tak ada apa yang Ayra nak buat selain hadap handphone.

Aku balik kerja jer, mesti dia ajak lawan susun puzzle.

Hari-hari dengan puz2le, sampai dah ingat satu-satu susunan kat mana.

Aku salah letak jer..terus dia cakap “no, salah situ”.

Beli Puzzle kat Bundle

Yea, jumpa kat kedai bundle jer.

Tak tahu harga berapa sebab masa itu beli banyak barang, tokey kira terus harga lumsum.

Biasa mainan, tokey tak ambil harga…kasi free jer.

Dapat pula yang masih elok dan lengkap. Itu sampai 4 aku ambil.

Bagus sangat bagi anak-anak mainan susunan puzzle ni dapat tingkat proses pemikiran anak.

Anak cepat ingat.

Mainan yang tak membosankan walau main hari-hari.

Bila lawan dengan Ayra siapa cepat susun, dialah yang selalu menang.

Ada waktu dia kalah…

Bila kalah, merajuk terus lah jadinya.

Kelebihihan Puz2le

Kelebihan puzzle.. Kredit to Pop Mama.

1. Problem solving

Main puzzle mampu memusatkan daya konsentrasi si Kecil dalam memecahkan masalah, sehingga mebantunya berpikir dari berbagai sudut pandang menyatukan potongan-potongan puz2le.

Semakin susah puzzle disusun, maka anak akan lebih berpikir keras untuk memecahkan masalah.

2. Mengembangkan kordinasi mata dan tangan

Puz2le yang memiliki macam-macam gambar, bentuk, dan warna bisa membantu anak dalam meningkatkan koordinasi mata dan tangannya.

Dengan permainan puzzle membuatnya belajar melibatkan gerakan dan konsentrasi saat menyelesaikan permainan dalam waktu bersamaan.

3. Mengembangkan keterampilan minda pemikiran

Dalam bermain puz2le si Kecil mengambil dan memindahkan kepingan puz2le tanpa harus membuat permainan itu rosak. Dengan begitu ia akan meningkatkan skill minda halus dan kasar.

Jika keterampilannya semakin banyak maka akan membantu kemampuan minda seperti menulis, makan, dan bergerak lebih luas.

 

 

4. Mengasah keterampilan kognitif

Bahawa dengan Mama memberikan mainan puz2le kepada si Kecil, di situ ia sedang belajar mengenal ukuran, gambar, bentuk, dan warna.

Di sisi lain juga melatih keterampilan kognitif. Sebab permainan puz2le akan membantunya dalam pengenalan alphabet, objek, dan angka yang menjadi dasar pembelajarannya.

5. Melatih kesabaran

Bermain puz2le tentunya memerlukan fokus untuk menyusun gambar di bahagian-bahagian yang sudah disediakan.

Dari hal tersebut maka si Kecil sedang menjalankan proses kesabaran menemukan cara untuk menyelesaikan permainan.

6. Meningkatkan daya ingatan

Puz2le juga terbukti meningkatkan kemampuan daya ingatan anak. Saat si Kecil bermain puz2le, maka ia harus mengingat pada bahagian yang diambil sudah dimasukkan atau belum.

Anak juga harus menganalisis warna, ukuran, dan posisi kepingan puz2le ke tempat yang sesuai.

 

 

About emarieys

Ema has written 1264 post in emarieys.com.

Malaysian blogger and author of a blog about career, parenting, lifestyle, and review.

emarieys

Malaysian blogger and author of a blog about career, parenting, lifestyle, and review.

View all posts by emarieys →

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge