guinea cuision

Guinea Cuisine “Konkoe”, Macam Asam Pedas

Masakan dari Guinea, “konkoe”, macam asam pedas.

Konkoe ni adalah sejenis nama ikan.

Aku tak pernah try, katanya pedas sangat.

Tapi sekali try, mesti nak makan lagi

Penangan makan ‘konkoe’, nak makan hari-hari..katanya Mr. Ery.

Hahahaha, parah.

Masa SU3 dan KC dulu ada, selalu juga makan ke sana.

Dengan KC baru, belum lagi cuba

 

Makan Jangan Tengok Suasana

 

Kat restoran pun ada, tapi tak sesedap aunty yang tepi jalan ni niaga

Bila dah gerai di tepi jalan ni, so faham-fahamkan lah yea.

konkoe rice

Kot tak lalu pula nak makannya.

Tapi, bila dengan Mr Ery bercerita..kemain berjelira.

Baca: Fast Food di Conakry

Makan pun tanpa meja, hanya ada bangku saja.

Cara hidang, 1 pinggan makan untuk 3 atau 4 orang.

konkoe guinea cuisine

Ala, macam makan dalam dulang tu.

Siapa yang makan pedas konpem sukalah.

Yang jarang makan pedas pun, dah tersangkut ni.

Pedasnya, memang keluar peluh jantanlah.

Nikmat  pedasnya,  bila makan akan stop kejap..

Then, sambung lagi makan..stop kejap..

Hidangan, atas pinggang besar, kuah banyak, ikan, dan potongan ubi kayu.

Aku tengok hidangan pun dah seram, kalau aku tak tahulah boleh telan ke tidak.

Hilang terus pandangan nasi atas pinggan

Mr. Ery cakap, makan tak kena  sakit perut tu…kira okeylah.

Hurm, terpulang…sakit perut sendiri tanggung.

 

 

About emarieys

Ema has written 1278 post in emarieys.com.

Malaysian blogger and author of a blog about career, parenting, lifestyle, and review.

emarieys

Malaysian blogger and author of a blog about career, parenting, lifestyle, and review.

View all posts by emarieys →

3 thoughts on “Guinea Cuisine “Konkoe”, Macam Asam Pedas

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge