Pejam Celik Pejam Celik 15 Tahun Dah Kerja Kerajaan

Pejam celik..pejam celik..15 tahun dah kerja sebagai penjawat awam.

15 tahun kerja, masih di bawah Kementerian yang sama.

Tak bosan ke?

Kalau ikhlas kita bekerja..bosan tu tak akan timbul sama sekali.

Tak nak cari pengalaman baru?

Dah hadap pengalaman baru sekarang ni.

New environment..new country..new people..segala new..tapi tetap kementerian sama.

Rezeki Awal Sebagai Typist

Alhamdulillah…ianya bermula sebagai seorang typist.

Dapat tawaran dari JPA..aku sendiri tak ingat bila masa isi borang kerja kat SPA.

Tiada panggilan temuduga..tup-tup dapat offer.

3 tahun lebih belajar kat Pahang..ambil diploma.

Kerja kilang elektronik..praktikal di Kulai, Johor

Kerja sambilan di Hospital Sultanah Aminah..ikut cousin.

Kerja guru ganti di Sekolah Kebangsaan Gua Musang..kawan baik ajak.

Kerja kedai jual handphone sebelah rumah.

Berhenti.

Dapat panggilan temuduga sebagai polis..temuduga di PDRM Kelantan.

Hari temuduga..terus dapat tahu result.

Sebelum temuduga..kena ujian eksesais.

Ujian pemeriksaan fizikal..ketinggian, kawat, lari dalam dewan..

Semua aku lepas..walaupun malam sebelum itu badan naik gegata.

Yealah, yang ada panau kat tangan pun dah kena reject awal.

Dah lepas ujian, masuk bilik temuduga.

Soalan yang paling aku ingat “Apakah makanan femes di Kelantan?”” Aku jawab tahi itik”

Hahahaha.

So, aku berjaya ke tidak?

Yes, Aku BERJAYA diterima untuk berkhidmat dengan PDRM.

Siap sign surat..siap cop kelima-lima jari.

Mesti korang pelik, kenapa aku tak terus kerja PDRM?

Dah tertulis tak ada rezeki aku.

Walau dah lepas temuduga..aku tak lepas pemeriksaan mata.

Ramai yang tanya..kenapa tak pakai contact lens masa test?.kenapa tak kautim dengan doktor?

Budak baik kan…mana reti semua tu…hahaha..naif sangat.

Sampai sudah terus tak ada offer dari PDRM.

Siapa-siapa nak berkhidmat PDRM, orang berkaca mata tak akan lepas.

Lainlah dah berkhidmat..tetiba kena pakai cermin mata.. PDRM tak buang pun.

Lepas itu, baru terima surat offer dari JPA kerja sebagai Pembantu Tadbir Rendah (Jurutaip).

Masa ni, dalam dua lagi nak terima atau tak?

Sebabnya, jauh sangat kat Putrajaya…dahlah tak ada famili pun yang tinggal di Putrajaya dan KL.

Mana aku nak stay?

13 September 2004 (Isnin).

Tarikh pertama kali jejak kaki ke Jabatan Perkhidmatan Awam.

Tarikh aku bekerja sebagai penjawat awam.

Masuk ke dewan..dengar talk.

Dimaklumkan akan dihantar ke kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan.

Alamak, rupanya belum ditetapkan lagi penempatan sebenar.

Aku ingatkan memang di JPA jer.

JPA bagi lagi 1 surat, surat penempatan sebenar.

Dapatlah Kementerian Luar Negeri.

Hari yang sama juga kena pergi lapor diri ke KLN.

Nak pergi dengan siapa ni? Tak kenal sesiapa pun masa itu.

Beranikan diri, tanya siapa yang dapat tempat sama.

Akhirnya ada…Sis Rohana..aku tumpang dia.

Lapor diri di KLN…3 orang…aku, sis rohana dan seorang dari Kedah.

Di KLN, sekali lagi dimaklumkan bukan berkhidmat di Putrajaya tapi di Kuala Lumpur.

Legaaa…dapat di KL.

Aku dengan Sis Rohana satu jabatan..dan orang Kedah jabatan lain..dua-dua under KLN.

Tapi aku dengan Sis Rohana kena separate akhirnya.. sebab orang Kedah terus tak datang kerja lepas tu.

Sebelum transfer ke KL, 1 bulan aku di Bahagian Konsular.

Tepat 27 Oktober 2004, 1 hari sebelum hari lahir aku..

Berpindahlah aku ke SEARCCT… Sis Rohana awal lagi ke IDFR.

Aku dah tak dengar khabar pasal Sis Rohana ni, sejak aku masuk ke SEARCCT.

Dah tak jumpa lagi…kat IDFR pun dah tak ada..

Terima kasih Sis Rohana kerana tumpangkan aku ke Stesen Komuter Serdang, setiap kali balik kerja semasa di Putrajaya.

Berkhidmatlah aku di SEARCCT sehingga tarikh 21 June 2019.

Di SEARCCT lah banyak aku menimba pengalaman baru kerja.

Tak ada rezeki kerja di PDRM..tapi Ketua Bahagian semua dari PDRM.

Baca: Pengalaman Kerja Dengan Pegawai PDRM

Setiap 2 tahun bertukar ganti ketua bahagian..sebab post mereka adalah post pinjaman dari PDRM dan ATM.

Orang cakap kerja dengan Polis stress..

Tapi aku kerja dengan mereka, banyak ilmu yang aku dapat.

Bos garang macam harimau pun..Alhamdulillah tak pernah kena marah dengan mereka.

Sayang lagi ada….hehehehe.

Rezeki kerja kerajaan, aku nikah awal..nikah gantung.

Majlis nikah pun buat kat rumah Mr Ery.

Tak ada sedara mara yang duduk dekat..

Aku stay rumah keluarga Mr.Ery.

Tak manis dipandang, selalu hantar pergi kerja… itu yang nikah dulu.

15 tahun dah…dari typist yang dijumudkan kepada jawatan kerani.

Kini, berkhidmatlah aku jauh di perantauan.

 

 

 

 

Tagged : / / /

22 Nov atau 29 Nov Umum Keputusan UPSR?

Makin dekat dengan tarikh pengumuman keputusan UPSR, makin rasa debarannya. Kata orang UPSR akan diumum pada 22 November, ada pula yang cakap 29 November. Sama-samalah tunggu pengumuman dari Menteri Pendidikan nanti. Dalam laman sesawang Kementerian Pendidikan Malaysia pun belum ada pengumuman terkini.

Cara semak keputusan UPSR atas talian.

Boleh semak keputusan UPSR dengan menghantar SMS. Caranya:

Taip: UPSR (jarak) ANGKA GILIRAN dan hantar ke 15888

Sekiranya tarikh keputusan akan keluar pada 22 November, aku tiada di Kuala Lumpur. Dengan cara sms lah jawabnya. Bermula jam 10:00 pagi, anak boleh mengambil slip keputusan di sekolah. Semestinya ibu bapa lebih awal akan tahu keputusan dengan menggunakan sms kan. Apapun keputusan yang bakal diterima, tahniah untuk anak-anak.

Dengan Gambar takwim pengumuman keputusan peperiksaan/pentaksiran 2018 yang aku dapat pun belum tentu sahih. Agak keliru dengan tarikh senarai peperiksaan di bawahnya.

 

 

Tagged : / /

Kenangan PRU 14 Yang Perlu DiKenangkan Dan Menjadi Sejarah Kepada Negara

Akhirnya Tun Dr Mahathir Mohamad kini menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-7. Pilihanaraya Umum ke -14 ini, menjadi sejarah Negara apabila Tun Dr M orang pertama yang menjadi Perdana Menteri Malaysia untuk kali kedua. Apapun isu-isu yang sedang berlaku kini, kita sebagai rakyat mendoakan kesejahteraan negara dan semoga kita semua dilindungi oleh Allah swt.

Kenangan PRU 14

Kenangan untuk aku simpan di dalam blog semasa PRU ke 14. Aku mengundi di Kelantan, Mr. Ery mengundi di KL. Last minit dapat tiket bas sehari sebelum pilihanraya. Itupun dapat dari group jual beli tiket bas balik kampung. Aku bawa balik Ayra Sufia seorang. Hari bertolak, Ayra Sufia tak berapa sihat..perut meragam dan asyik membuang air besar. Risau juga aku, kan dalam bas membuang..semerbak pula baunya. Aku tawakal saja. Elok sampai di Terminal Bersepadu Selatan (TBS), Ayra Sufia sakit perut lagi. Berkejarlah ke tandasnya.

PRU

Turun di tingkat 2, tunggu bas Sani Ekspress jam 9.30 pagi. Lamanya, aku tak naik bas..sejak TBS ni wujudlah. Bas sampai, cari tempat duduk no.10, lega dapat tempat duduk seorang. Bila aku nak riba dan baringkan Ayra tak adalah kena orang sebelah. Bas dah bergerak, aku nampak ada beberapa kerusi kosong dan ada satu seat sebelah menyebelah kosong.

PRU

Tak berani nak bergerak dan pindah, takut akan ada orang lain naik di pertengahan jalan. Sehinggalah di Bentong, masih kosong..nak bangun tukar kerusi, Ayra pula tengah tidur. Tak lama, ada orang lelaki pergi duduk kerusi tu. Ermm, bertahanlah aku riba Ayra Sufia yang beratnya dah 12kg.

RNR Gua Musang

Berhenti 40 minit rehat di RNR Gua Musang. Masa untuk tukarkan pampers Ayra. Tengok ada kesan najis, entah bila dia teran beraknya..nasib tak berbau dalam bas. Singgah beli jagung sebelum naik bas. Tengah beratur masa itulah si Ayra Sufia tengah meneran lagi…Alahaii, anak..baru keluar tandas.. Walaupun anak tak sihat, Alhamdulillah Allah bagi perjalanan lancar.  Perut anak meragam pun masa bas berhenti..

PRU

Sepatutnya sampai Kota Bharu paling lama pun akan sampai 5.30 petang tapi perjalanan balik untuk PRU ini jam 9.30 belum sampai Kota Bharu. Sangkut jem sebelum Kuala Krai pun dah 3 jam. Kebas habis segala badan. Meriah di tepi jalan dengan sambutan dari parti politik masing-masing. Berarak dengan kereta, motor sambil kibar bendera politik yang disokong. Dan disebabkan keluarga pun dah lama tunggu aku tak sampai-sampai ke KB, aku turun di Wakaf Che Yeh.. bila malam, lagi bertambah jem masuk ke bandar. Fanatiknya orang-orang di Kelantan dengan politik lain macam sungguh. ada yang sanggup gadai nyawa.. 5 tahun sekali kan…excited kemain tinggi.

Hari Pilihanraya Saluran 4

Tahun ini ada peneman pergi mengundi. Aku mengundi di saluran 4 dan Angah saluran 5 di Sekolah Menengah Tok Janggut. Boleh tahan juga bahang cuaca yang panas. Beratur panjang tapi tidaklah lama menunggu..lebih kurang 20 minit saja. Kawan aku ada yang 3 jam beratur. Selesai tanggungjawab sebagai pemilih.

PRU

Keputusan PRU yang mendebarkan

Masih berdebar lagi ke? hehehe..semua dah tahukan kemenangan kepada parti mana. Tapi menunggu keputusan setiap PERLIMEN dan DUN memang mendebarkan. Lagi-lagi kawasan yang panas. Tak pernah lagi berlaku, untuk ketahui keseluruhan keputusan sehingga bertemu hari esok…panjang sungguh masa diambil..apapun #MalaysiaMemilih. Kini, bekerjalah aku dengan kerajaan baru.

 

 

 

Tagged : / / /

Tarikh Mengundi PRU Pilihanraya Umum Kini Ditetapkan, BALIK Tunaikan Tanggungjawab

Tarikh PRU ke -14 pilihanraya umum telah ditetapkan pada 9 Mei 2018 (Rabu). Kenapa Rabu? Adalah tu sebab-sebabnya kan. Harap akan ada berita baik umum cuti tanpa rekod (CTR) untuk mereka yang balik mengundi di kampung. Sekolah dah diumumkan cuti peristiwa pada tarikh berkenaan.

Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (PRU)

tarikh pru

Tak sabar nak balik untuk tunaikan tanggungjawab. Dan paling seronok suasana di hari kempen. Meriah. 5 tahun sekali baru boleh jumpa. Saja check tiket flight, mahalnya lahaii…Harus pergi serang Terminal Bersepadu Selatan (TBS) ni….cari tiket bas.. ada yang nak bagi tumpang tak? Nak balik Kelantan ni. Korang mengundi di mana?

Tagged : / /

Semak Tempat Pemilih Untuk Pilihanraya Dah Tak Lama Nak Mengundi

Menghitung hari untuk mengundi. Bilakah hari nya? Bilakah tarikhnya? Tak sabar nak calit dakwat biru diibu jari. Kemeriahan untuk menyambut hari pilihanraya adalah ketika hari berkempen. Meriah sana sini kempen untuk menarik pemilih memilih calon mereka. Marilah..mari…pergi mengundi. Eh, jomlah kita nyanyi dulu lagu Marilah Mengundi… tak sabar sangat ni..

Marilah Mengundi (Marilah mari mari mengundi/Jom Mengundi)

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan pada negara

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan pada negara

Hari undi akan tiba
kekalkan demokrasi
gunakan hak kita yang asasi

Fikir terlebih dulu
Dengan akal bestari
Sebelum membuang undi
Yang dihargai

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan pada negara

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan pada negara

Jangan lupa kad pengenalan
Serta nombor daftar undi
Masa tidak kerugian
Membuang mengundi

Bila memangkah kertas undi
harus kita berhati-hati
kalau salah tak berganti sesal sendiri

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan pada negara

Marilah mari
Pergi mengundi
Jangan lupa kewajipan pada negara

Semak Daftar Pemilih di Web Rasmi Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia

Dah pergi ke laman rasmi SPR, masih tiada pengumuman  terkini lagi. Tapi nak buat semakan sebagai pemilih, dah boleh semak. Semaklah sekarang, mana tahu tetiba tak ada nama korang ke?

Orang ramai dinasihatkan tidak mempercayai tular mengenai tarikh pembubaran parlimen dan hari pengundian PRU 14 kerana hak untuk membubarkan Parlimen adalah dibawah perkenan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong atas nasihat Yang Amat Berhormat Perdana Menteri. Source : http://www.spr.gov.my/sites/default/files/KM%20Bil.35_new.2017_0.pdf

Kita tunggu hari ketibaannya nanti. Bersediakah anda untuk mengundi siapa?

 

 

Tagged : / / /

MPAY Negaraku Mastercard Kad Prepaid Era Digital Terkini

Era digital terkini. Tak perlu bawa wang tunai, hanya bawa kad untuk semua transaksi. MPay Negaraku Mastercard bukan kad kredit atau debit tapi fungsinya seperti kad prepaid prabayar atau kad touch n go. Kad prepaid prabayar cuma untuk handphone. Kad touch n go cuma untuk bayar tol. Tapi Kad Mpay Negaraku untuk korang berbelanja dengan bijak. Bijak macam mana? Baca lagi di bawah:

Kelab Sahabat Persaudaraaan (KSP)

Rabu lepas, MamaEma dijemput untuk ke Program Sahabat Negaraku di Kelab Darul Ehsan. Melalui program ini Kelab Sahabat Persaudaraan (KSP) menjemput semua NGO untuk bekerjasama menyemarakkan semangat Negaraku melalui penganjuran aktiviti-aktiviti kemasyarakatan. Banyak aktiviti yang akan dilaksanakan dan dimulakan dengan Program Kad Negaraku MPay Mastercard antaranya “Jom Derma Buku”

Dr Mohd Zamri Nordin, selaku Pengasas KSP maklumkan Program Sahabat Negaraku akan konsisten memperkenalkan Program Kad Negaraku MPay di seluruh dunia dan akan dimulakan di Selangor dan Kuala Lumpur. Dijangka akan mengumpul seramai 200 ribu pengguna kad dari kalangan ahli-ahli NGO yang menetap di Lembah Klang.

Visi Program

Menghubungkan kerajaan, rakyat termasuk ahli-ahli Badan Berdaftar dan NGO dalam era digital berteraskan Semangat Negaraku.

Mendidik masyarakat ke arah Pengguna Bijak dan berhemah.

Memupuk semangat bantu membantu antara satu sama lain mengikut keperluan sebenar.

Managepay System Berhad

ManagePay Systems Berhad (“MPay) merupakan penyedia kaedah bayaran elektronik ‘end-to-end’, penyelesaian FinTech dan penyedia perkhidmatan untuk bank dan institusi kewangan, pedagang dengan institusi bank serta kewangan, pedagang dengan pengeluar kad dan operasi di seluruh dunia.

MPay merupakan penerima Anugerah Inovasi produk Baharu dalam Penyelesaian Bayaran

Sementara itu, MPay yang dilantik KSP secara eksklusif bagi program ini telah mengumumkan berita gembira mengenai produk yang bakal disediakan dengan Kad Prabayar Negaraku MPay Mastercard.

Era digital yang memberikan peluang kepada semua pengguna kad untuk menikmati produk dan perkhidmatan disediakan dengan harga lebih jimat.

Bukan membeli produk dengan harga murah sahaja, masyarakat boleh berbelanja dalam kehidupan sosial seperti pembelian atas talian atau online, menonton wayang, themepark, pindahan wang dan sebagainya.

Tawaran secara bulanan penjimatan bagi produk-produk terpilih dan bersesuaian dengan pengguna kad

Dengan adanya kad ini, korang akan berbelanja dengan bijak sebab tawaran produk dengan harga terlajak murah. Contoh: Harga satu kotak susu dari pengilang RM3.00 tapi bila diagihkan ke pengedar, pemborong, peruncit dan akhir sekali kepada kita sebagai pengguna, berapa harga satu kotak susu tu..Mesti harga lebih tinggi. Tapi dengan kad prepaid MPay Negaraku Mastercard ni, korang akan dapat harga sama dari kilang atau lebih murah dari harga kilang.

Kad ini bersifat seperti kad prepaid bukan kad kredit. Habis, tambah nilai tanpa ada expired date. Kad Prabayar Negaraku Mpay Mastercard bakal dilancarkan sepenuhnya menjelang 2018.

Untuk maklumat lanjut boleh hubungi:
Ketua Kelas KSP,
Puan Farah Farina Abd Razak : 017-3921711
Email: mediaksp@gmail.com
Website: www.sahabatpersaudaraan.org /

 

Tagged : / / / /