Perkhidmatan Sekolah

Ganti Buku Teks Sekolah Yang Hilang

Buku Teks Sekolah Hilang

Kisahnya, awal tahun dah hilang buku teks sekolah si kakak ni. Nak kata tertinggal di sekolah tak mungkin sebab belum buka sekolah dah tak jumpa. Dalam rumah pun dah merata carinya, tetap tak jumpa. Ada tu terselit di celah mana-mana. Dua minggu juga, kakak share buku teks sekolah dengan kawannya. Minggu ketiga cikgu dah tanya “bila, nak beli buku?”.

Buku Teks Bahasa Malaysia

Buku teks yang hilang subjek Bahasa Malaysia. Dalam jadual setiap hari ada subjek Bahasa Malaysia. Tak pernah lagi anak-anak hilangkan buku teks, ini kali pertama. Maka, jenuhlah nak kena cari kedai buku yang ada jual buku-buku teks ni. Kedai buku yang dekat rumah tak ada pula jual buku teks…buku latihan berlambaklah.

Hari sabtu lepas, baru mula cari. Anak-anak ke sekolah ada gotong royong. Mr.Ery ke Pudu..yang tinggal MamaEma dengan Ayra. Kebetulan nak masuk rumah, kunci tak ada. Terus teringat buku teks tak cari lagi. Sekarangkan zaman teknologi, nak cari lokasi mudah sangat. Pakai waze..pakai google maps jer. dah dapat lokasi yang dekat, pergilah bertemankan Ayra. Nasib baik dia duduk diam dalam kereta.

 

Sampai kedai terus naik ke tingkat atas. Macam tahu jer buku ada kat atas. Tekaan terus betul. Nampak banyak buku teks yang dijual dari tahun 1 hingga tingkatan 5..semua subjek ada. Cari-cari buku teks Bahasa Malaysia tahun 5, berasa debar juga macam tak ada. Akhirnya, jumpa terselit dengan subjek lain. Itupun tak banyak tinggal, ada 2 sahaja.

Rambang mata tengok buku latihan

Paling banyak buku latihanlah. Sampai rambang mata nak beli yang itu yang ini. Tapi memandangkan anak-anak ni, susah sangat nak buat latihan..kita hold dulu. Susah bukan apa, susah sebab tak rajin sangat nak buat latihan. kerja sekolah pun setiap hari ada. Yang mudahnya kalau nak carikan buku latihan, datang lagi ke sini. Ada yang murah ada yang mahal.

Kedai buku yang dimaksudkan adalah Pustaka Seri Maju. Bukan pustaka tempat membaca buku yer, tapi tempat membeli buku. Di tingkat atas, boleh lama-lama nak cari buku yang mana berkenan dan sesuai. Lokasi kedai buku ni di Bandar Permaisuri, tepi jalan sahaja. Paling senang nak cari, sebelah Maybank.

Anak-anak jagalah buku teks sekolah baik-baik yer. Nasib baik harga buku teks ni murah. Macam buku Bahasa Malaysia ni cuma RM13.20 sahaja. Itu baru sebuah, kalau banyak buah, pening nak cari duit beli buku teks pula. Ekonomi sekarang pun dah tak menentu.

 

About emarieys

Ema has written 1158 post in emarieys.com.

Malaysian blogger and author of a blog about career, parenting, lifestyle, product review.

PTT Outdoor

You may also like...

12 Comments

  1. akak dah biasa ema.. huhu.. ni baru semalam satu fail ada 3 buku teks hilang kat transit.. adoiii..
    Rozita recently posted…Info banjir dan jalan ditutup akibat banjir di seluruh MalaysiaMy Profile

  2. Awal tahun lagi dah hilang buku dah… Sama dengan anak saya…
    Dia tertinggal satu ikat buku teks dekat tempat menunggu di sekolah…
    Masa nak pergi sekolah awal tahun baru ni langsung tak bawak buku teks… Tapi, Alhamdulillah… Mujur pulak cikgu ganti buku teks yang lain…
    Anuar recently posted…Contest SEO : Belajar Buat BlogMy Profile

  3. SA takde pengalaman lagi….tak tau la akan datang macam mana kan
    Suria Amanda recently posted…Lunch Daging Merah LoqStaq Zuan Melodi….My Profile

  4. Hujung tahun akan buat audit buku anak-anak untuk pastikan lengkap atau tidak. 🙂
    akubiomed recently posted…Cocose untuk Xiaomi Redmi Note 3My Profile

  5. baru2 ni dapat buku teks BM macam kena gigit tikus…cakap ngan cikgu mintak tukar sebab memang bederai kalau bukak . Tak tahu macam mana mak bapak pantau anak guna buku teks . Kita ni jenuh jaga tapi orang lain buat cam tak kisah langsung . Kesian pada next budak yg nak guna .
    saidila@kaklong recently posted…Jom Sertai Contest SEO Belajar Buat Blog Anjuran Coretan AnuarMy Profile

  6. Kena standby duit untuk ganti buku teks, sebagai langkah berjaga-jaga 🙂
    Ikhwan recently posted…Penguasa Kastam Gred WK41My Profile

  7. mek anis says:

    Pustaka Seri Maju dekat mana

    1. Dekat Bandar Permaisuri, Cheras

  8. Nasib baik ada kedai buku yang jual buku teks. Kadang-kadang buku teks ni hilang sebab terambil oleh rakan sekelas dan terus masuk dalam beg sekolah terutama kalau anak yang darjah satu, belum mahir lagi tengok ejaan nama orang lain pada buku.
    Gum Arabic Al-Manna recently posted…Al-Manna Ameer 100 Peratus Asli Dan HalalMy Profile

  9. Felecia says:

    Kedai ni kat mana yer? Boleh bgi nma kedai ni x? Saya merata dh cari buku anak x jumpa.. Ada jual buku text english year 2 ?

    1. Saya tak ada alamat spesifik..tapi boleh google saja nama Pustaka Seri Maju, Bandar Permaisuri, Cheras.. Semua buku teks ada.
      emarieys recently posted…Genting Premium Outlets Produk Dari China?My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge