September, Bulan Istimewa Setiap Tahun Untuk Diingati

September, bulan yang sangat special untuk diingati setiap tahun.

Bulan yang akan jadi kenangan sepanjang tahun.

Bulan yang disambut dengan kegembiraan setiap saban tahun.

InshaALLAH.

September, bulan aku lapor diri sebagai penjawat awam.
 

Hari Istimewa di Bulan September

Paling diingati, adalah bulan kelahiran kedua orang tua aku..

Abah – 15/09/1950

Born in September

Ma – 19/09/1961

September Special

Happy Birthday Abah

Happy Birthday Ma

 

Tak boleh nak letak sekali gambar, kang ada yang marah…naya.

Sedihnya, setiap tahun tak dapat nak sambut hari kelahiran mereka.

Adik-adik aku yang selalu surprise untuk mereka.

Aku?

Doa sentiasa mengiringi untuk mereka berdua.

Happy nya abah dapat hadiah..yang mana kami jarang sangat bagi hadiah untuk abah.

Abah, bila ditanya nak apa…jawabnya tak perlu apa.

Tahun ini, dihadiahkan jam tangan sebab jam tangan sebelum ini rosak.. eksiden tempoh hari.

Sama juga Ma, dapat hadiah jam.

Diraikan bersama kawannya pun lahir bulan yang sama.

Lagi..

Sri Farisya Aleya – Anak buah pertama, 11/09.

Kak Long Muna – Sepupu, 18/09

Cik Ngah K.Berang – Mak sedara, 21/09

Cik Sal/Nenek – Pengasuh Ayra, 22/09 . Baru tahu semalam. Kebetulan Ayra tetiba rindu dengan nenek dia. Nak call nenek..nak call nenek..mesej sama Siti (anak Cik Sal)..nenek pun rindu kat dia..kebetulan hari  itu hari lahir dia. Video call dengan nenek, siap nyanyi happy birthday.

Bulan Kelahiran Sepupuku, Arwah Malina.

Al-Fatihah untuk arwah Malina. Sepupu yang sebaya dengan aku, beza 1 bulan dengan hari kelahiran aku. Tak banyak kenangan bersama arwah. Arwah sambung belajar di Jerteh…aku ke Pahang..Lepas kahwin bawa haluan masing-masing..hinggalah dapat berita arwah sakit. Sempat jumpa dia untuk kali terakhir.

Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

 

 

 

 

 

Tagged : /

Penting ke UPKK dan UPSRA? Apa bezanya?

Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK) dan Ujian Penilaian Sekolah Rendah Agama (UPSRA), apa perbezaan kedua-dua ujian penilaian ini? UPKK adalah kelolaan oleh JAKIM maknanya semua sekolah di seluruh negeri akan mengambil ujian ini bagi murid darjah 5. UPSRA pula kelolaan JAWI bagi sekolah wilayah persekutuan dan murid menduduki ujian semasa darjah 6. Bagi lain-lain negeri, ujian untuk tahun 6  di sekolah agama ada yang ada dan ada yang tiada. Sekiranya ada, ia mengikut jabatan agama bagi kerajaan negeri.

Setakat yang aku tahu, untuk memasuki sekolah menengah agama yang berasrama penuh di Wilayah Persekutuan Keputusan UPKK, UPSRA dan UPSR akan diambil kira. Tapi bagi sekolah di negeri lain keputusan UPKK dan UPSR yang akan diambil kira. Bukan calang-calang syaratnya, paling minimun pun perlu dapat 5A.

Keputusan UPSRA

Fuhhh, tarik nafas. Kakak Azwa punya keputusan kedua-dua ujian iaitu UPKK dan UPSRA dah tahu. Walaupun tidak straight A untuk UPSRA, bangga dengan dia. Tak sangka dapat keputusan dengan hanya belajar di dalam kelas dan masuk sekolah agama masa darjah 2. UPSRA, tak ada tekankan sangat untuk membaca, yealah belum hilang penat menjawab UPSR yang selang 3 hari jea. Tawakal.

15 November 2018, keputusan UPSRA keluar esoknya terus diadakan Hari Anugerah Kecemerlangan. Dua kali pakai jubah katanya. Tak apa, berkali-kali pakai jubah mama ayah lagi happy. Sekali lagi dapat lihat kakak Azwa naik stage kecemerlangan. Pengalaman kakak Azwa terima keputusan UPSRA ada dia kongsikan kat sini. Orang lain sibuk nak buka akaun fb, akaun IG..dia nak akaun blog. Follow lah sekali yer…hehehehe.

Masa hari anugerah kecemerlangan, terpaksa bergilir hadiah gara-gara pihak sekolah target lain, lain pula keputusannya. Apapun terima kasih kepada ustaz dan ustazah yang mengajar anak-anak di sekolah agama.

22 November, hari esok keputusan UPSR pula akan diumumkan. Debaran makin terasa. Apapun keputusan nanti, terima seadanya..

 

 

Tagged : / / / / /

Anak-Anak Ke Sekolah Dengan Costume Masing-Masing

Hari ini, sekolah anak buat sambutan hari kanak-kanak dengan tema animasi. Tak silap aku, kalau tema animasi ni macam kartun upin-ipin, spiderman, iron man, frozen, Shrek, princess kan. Bila tengok costume anak, confius. Ikut tema ke tidak ni? Tapi anak-anak cakap “tak apa mama, asalkan ada”.

Costume Budak dari watak Witches dan Tulang

Aku ikutkan saja dah itu yang diaorang nak. Asalnya, beli costume untuk kakak seorang. Dah aku ingatkan hanya untuk budak-budak tahun 6 saja yang kena pakai costume. Rupanya semua anak murid (sekiranya ada). Si abang bagitahu dia pun nak juga pakai costume. Nasib baik sempat cari sebab hari kanak-kanak yang perancangannya hari jumaat lepas postpone ke hari ini.

Terpaksalah pergi lagi tempat yang sama. Masa beli costume kakak, tak banyak pun pilihan. Tapi hari nak beli costume Abang, banyak pula pilihan lebih-lebih lagi untuk budak perempuan. Kakak minta belikan yang lain untuk dia. Aku cakap kat kakak “kakak, baju yang dah beli tu pun untuk pakai sekali jer” .  Terpaksa berkira, walaupun boleh sangat beli yang lain.

Dalam banyak-banyak costume untuk abang, jenis yang bertulang ni lah yang sesuai.  Yang lain agak besar dengan badan dia.  Aku sendiri tak tahu rupa penuh anak-anak dengan costume mereka hari ini. Diaorang bersiap di sekolah. Hari ini, kakak Azwa jadi MC. Tengah tunggu pihak sekolah upload gambar aktiviti hari ini di facebook nanti.

 

 

 

Tagged : / /

Niat Korban Ringkas dan Senang Ingat

Assalamualaikum. Alhamdulillah, selesai sudah menjalani ibadah korban pada tahun ini. Syukur juga, ada rezeki tahun ini untuk aku mengambil satu bahagian dari tujuh bahagian lembu dan ini adalah pengalaman pertama untuk aku.

Akad Jual Beli Lembu
Cara Niat Korban
Akad jual beli
Cara Niat Korban

Aku dapat satu bahagian dengan harga RM530, harga yang paling murah dari tempat lain. Korban di Kampung Mr. Ery di Machang, Kelantan. Sebelum niat korban, terlebih dahulu ada akad jual beli antara aku dengan penjual lembu. Caranya:

Penjual: Saya jual dengan harga RM530 untuk satu bahagian lembu.

Aku: Saya beli dengan harga RM530 untuk satu bahagian lembu bagi tujuan korban, kerana Allah Taala.
Niat Korban

Apa yang diberitahu oleh orang tua di situ, apabila nampak darah mengalir keluar dari tempat sembelihan, segeralah berniat dengan lafaz:

“Sahaja aku korban satu bahagian dari tujuh bahagian tahun ini kerana Allah Taala”

Dan tunggulah sehingga lembu betul-betul sudah tidak bernyawa, barulah boleh mula melapah kulit serta daging. Paling suka, cara pembahagian kepada 7 bahagian pun sangatlah tertib dan adil.

Cara Niat Korban
Pembahagian daging 7 bahagian
Niat Korban

Setiap inci lembu dibahagikan secara sempurna..Malah bahagian dalaman pun dibahagi sempurna. Cuma kepala lembu, masing-masing telah menghalalkan kepada seseorang yang mahukan kepala itu. Selesai proses melapah dan pembahagian, seorang akan dapat lebih kurang 9kg berat bagi daging sahaja.

Alhamdulillah, selesai menjalani ibadah korban dengan sempurna tahun ini.

 

Tagged : / /

Kedai Makan Tomyam Paling Sedap Aku Pernah Pergi

Tak tahu dah berapa kali aku pergi restoran ini. Asal nama kedai makan ini adalah Restoran Sahabat. Kini, dah tukar kepada King’s Tom Yam. Eloklah dah tukar, sesuai sangat dengan menu tomyam yang ada di sini. Semua menyengat sedap ya amat.

Sambut Birthday Mak Mertua

Kali ini pergi sempena sambut hari lahir Mak Mertua. Plan adik beradik belah Mr. Ery nak makan shell out. Apalagi terus suggest di King’s Tom Yam, Puchong. Walaupun dah banyak kali, menu tetap yang aku order mesti shell out atau menu set untuk satu keluarga.

Kedai Tomyam Sedap

Menu shellout ini pun ada ikut pakej. Satu set shellout berserta ikan siakap dan air. Harga pun berpatutan. Setiap kali aku datang sini, meja mesti penuh. Tak kira awal bulan, tengah bulan, mahupun hujung bulan.

Kedai Tomyam Sedap

Baca : Raja Segala Tom Yam

Kedai Tomyam Sedap

Maaflah dah tak pandang kiri kanan bila hadap shellout ni. Bagi aku, shellout tomyam lagi sedap dari butter. Order sekali shellout butter untuk anak-anak sebab tidak pedas.

Kedai Tomyam Sedap

Setiap tahun, anak-anak belah mertua akan menyambut hari kelahiran mak dan abah. Selamat hari lahir kepada Hajah Maimunah Mat. Semoga dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yang baik berpanjangan.

 

Tagged : / /

Hari Lahir Suami Dan Doa Untuk Suami Tercinta

Dengan kecemerlangan keputusan UPKK kakak Azwa semalam, adalah sebahagian hadiah di hari kelahiran Mr. Ery hari ini. Syukur Alhamdulillah, kegembiraan berganda. Aku nak bermadah pujangga memang tak pandai. Sebagai isteri, aku hanya mampu untuk mendoakan kesejahteraan dalam rumahtangga, kesihatan yang baik, dan rezeki tidak putus dalam keluarga kecil kami.

Doa untuk suami

Hasil carian google. Doa untuk suamiku…

Bismillahirrahmanirrahim….. Dengan menyebut asmaMu ya Allah yang Maha Kasih dan Sayang… Puji syukurku atas segala nikmatMu untuk ku… Telah kau berikan aku satu pendamping hidup Yang senantiasa setia menjaga dan melindungiku..

Berjalan sejajar denganku.. Yang dengan cinta dan sayangnya mampu menghapus segala lara… segala hidupnya diserahkan untuk menyayangiku…. Yang dengan cintanya padaMu mampu mengecup hatiku ketika ku berduka..

Ya Allah kumohon PadaMu… Kini berilah ia kemudahan dalam melangkah.. Berjuang mencari keRedhaanMu… menjemput rezeki yang Kau takdirkan untuknya… Berjuang untukku dengan cintanya padaMu….

Ya Allah Maha pengabul doa… Terimalah berjuta doa dan harapku… Balaslah segala keluhuran dan kesabarannya Balaslah segala kebaikan juga amarahnya Dengan CintaMu….

Ya Allah Sang Pemilik Hati…. Sampaikan berjuta sayangku untuknya… Sampaikan sejuta cintaku padanya… Dan sampaikan terima kasihku yang sangat untuknya… Karena telah bersedia menyatu dalam satu rasa… Dengan segala macam kunci surga yang kau Pilihkan untukku..

Ya Allah sampaikan salamku pada baginda Rasulullah… Yang telah begitu banyak mengajarkan cinta dan kasih sayang… Sungguh Engkau Maha Mengetahui segala isi hati… Maka kabulkanlah doaku…..

Amin ya Rabbal ‘Alamin

Sumber: http://www.asmaul-husna.com

 

Permintaan Suami

Malam tadi ada tanya Mr Ery, apa hadiah yang dia mahukan? Dan jawapannya, aku perlu kumpul duit dulu untuk tunaikan. Mudah-mudahan rezeki cepat datang untuk aku tunaikan permintaan Mr. Ery nanti. Walaupun tidak dapat sekarang. ngeh..ngeh..

 

 

Tagged : / / /