Aku Masak Resepi Asam Pedas Banjar Romah Makan Terlajak Laris

Yeah, berjaya menyediakan asam pedas yang sedap gitu. Itupun selepas cuba resepi dari Dato’ Aliff Syukri Terlajak Laris..bukan nak kata resepi asam pedas lain tak sedap, tapi bila buat selalu tak menjadi. Yang nak cuba resepi terlajak laris ni selepas tertengok video di instagram @romahmakanterlajaklaris . Nak pergi makan di tempat dia entah bila boleh pergi kan..

Bahan yang mudah

Singgah kedai runcit beli bahan yang tak ada di rumah. Selesai solat masuk dapur. Mr. Ery tanya, nak masak apa? Nak masak asam pedas pari ni. Ermm, tak sedap mama masak asam pedas. Yea mama tahulah, tapi hari ini nak masak dengan resepi dari abang terlajak laris. Mana tahu kali ini sedap.hehehe.

Bahan-bahan yang diperlukan, maaflah main agak-agak saja ni. tak pandai nak sukat betul-betul..berapa ulas, berapa sudu bagai. Kena pandai-pandailah, nak makan banyak mana.

  1. Bawang merah
  2. Kunyit hidup
  3. Halia
  4. Cili Padi
  5. Belacan
  6. Cili Mesin/Cili Boh
  7. Asam Jawa
  8. Asam Keping
  9. Daun Kesum
  10. Ikan
  11. Bendi
  12. Limau Nipis

Asam Pedas Rumah Terlajak Laris

Blender semua bahan dari nombor 1-5. Panaskan minyak, masukkan bahan yang diblender, sedikit cili boh. Masak sehingga bahan sedikit kering. Tuang sedikit ais asam jawa, dah pecah minyak. Masukkan air, ikan, daun kesum, asam keping. Biarkan sebentar. perasakan dengan garam dan gula. Perah sedikit limau nipis.Siap.

Selesai masak asam pedas ikan pari. Jika sebelum ini, aku masak asam pedas hanya warna merah. Kali ini, warna kekuningan dan rasanya pedas-pedas sedap. Selang dua hari, aku dah masak asam pedas ni. Kalau korang tengok video ig romahmakanterlajaklaris, dia letak serbuk lada putih. tapi aku langsung tak letak pun.  Dia pakai belacan yang mahal dan sedap. Aku pakai belacan yang dah lama aku beli di Thailand. Sedap juga dan tak gatal hidung pun.

Bolehlah, korang cuba resepi ini. Nak pergi makan sana tak tahu bila. Dato’, mahu buat review tak?Ngeh..ngeh..

About emarieys

Ema has written 1139 post in emarieys.com.

Malaysian blogger and author of a blog about career, parenting, lifestyle, product review.

PTT Outdoor
2 Shares
News Reporter
Malaysian blogger and author of a blog about career, parenting, lifestyle, product review.

7 thoughts on “Aku Masak Resepi Asam Pedas Banjar Romah Makan Terlajak Laris

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge